Wytyczne WHO dotyczące aktywności fizycznej u dzieci

Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci poniżej piątego roku życia, by mogły zdrowo rosnąć, powinny spędzać mniej czasu przed ekranami oraz stałej pozycji: siedząc, w wózkach i fotelikach, powinny lepiej spać i mieć więcej czasu na aktywną zabawę.

„Wczesne dzieciństwo to okres szybkiego rozwoju i czas, w którym styl życia rodzinny powinien zostać dostosowany tak by w zwiększyć korzyści zdrowotne dla dzieci” mówi dyrektor generalny WHO, dr Tedros Adhanom Ghebreyesus
„Poprawa aktywności fizycznej, skrócenie czasu siedzącego i zapewnienie dobrej jakości snu u małych dzieci poprawi ich zdrowie fizyczne, psychiczne i samopoczucie oraz pomoże zapobiegać otyłości u dzieci i związanym z nią chorobom w późniejszym życiu” – mówi dr Fiona Bull, kierownik programu ds. nadzoru i profilaktyki populacyjnej chorób niezakaźnych w WHO.
Nieprzestrzeganie aktualnych zaleceń dotyczących aktywności fizycznej jest przyczyną ponad 5 milionów zgonów na całym świecie każdego roku we wszystkich grupach wiekowych. Obecnie ponad 23% dorosłych i 80% młodzieży nie jest wystarczająco aktywnych fizycznie. Wczesne wprowadzenie zdrowych nawyków w zakresie aktywności fizycznej, czasu spędzanego pozycji siedzącej i podczas snu pomaga kształtować nawyki w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości.
Kluczowa jest całodobowa aktywność: zastąpienie dłuższego czasu spędzanego przed ekranem bardziej aktywną zabawą, przy jednoczesnym zapewnieniu małym dzieciom wystarczającej ilości dobrej jakości snu. Bardzo ważny dla rozwoju dziecka jest czas spędzony z opiekunem na interaktywnych zajęciach niezwiązanych z ekranem, takich jak czytanie, opowiadanie historii, śpiewanie i układanie puzzli.
Stosowanie zaleceń zawartych w niniejszych wytycznych w ciągu pierwszych pięciu lat życia przyczyni się do rozwoju motorycznego i poznawczego dzieci oraz zdrowia przez całe życie.

dzieci who

Niemowlęta (poniżej 1 roku życia):

  • Aktywność fizyczna – kilka razy dziennie, w różne sposoby – zwłaszcza poprzez interaktywną zabawę na podłodze, więcej znaczy lepiej. W przypadku dzieci jeszcze nie mobilnych: co najmniej 30 minut w pozycji leżącej na brzuszku, gdy nie śpią w ciągu dnia.
  • Stała pozycja – dziecko nie powinno przebywać w stałej pozycji (np. w wózku dziecięcym, krzesełku do karmienia lub przypięte do pleców opiekuna) jednorazowo dłużej niż 1 godzinę.
  • Nie zalecane spędzanie czasu przed ekranem.
  • Podczas siedzenia zaleca się czytanie i opowiadanie historii z opiekunem.
  • Sen (dobrej jakości) w tym drzemki: u dzieci do 3 miesiąca życia – 14-17 godzin, a od 4 do 11 miesiąca: 12-16 godzin na dobę.

Dzieci w wieku 1-2 lat:

  • Aktywność fizyczna – co najmniej 180 minut na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych o dowolnej intensywności, w tym aktywność fizyczna o umiarkowanej lub dużej intensywności.
  • Stała pozycja – dziecko nie powinno przebywać w stałej pozycji (np. w wózku dziecięcym, krzesełku do karmienia, przypięte do pleców opiekuna lub siedząc) jednorazowo dłużej niż 1 godzinę.
  • Do 2 roku życia spędzanie czasu przed ekranem nie jest zalecane. Powyżej 2 roku życia czas przed ekranem nie powinien przekraczać 1 godziny, mniej znaczy lepiej.
  • Podczas siedzenia zaleca się czytanie i opowiadanie historii z opiekunem.
  • Sen (dobrej jakości) w tym drzemki, z regularnymi porami snu i pobudki: 11-14 godzin.

Dzieci w wieku 3-4 lat:

  • Aktywność fizyczna – co najmniej 180 minut na różnego rodzaju aktywnościach fizycznych o dowolnej intensywności, z czego co najmniej 60 minut to aktywność fizyczna o umiarkowanej lub dużej intensywności, rozłożone w ciągu dnia, więcej znaczy lepiej.
  • Stała pozycja – dziecko nie powinno przebywać w stałej pozycji (np. w wózku dziecięcym lub na siedząc) jednorazowo dłużej niż 1 godzinę.
  • Czas przed ekranem nie powinien przekraczać 1 godziny, mniej znaczy lepiej.
  • Podczas siedzenia zaleca się czytanie i opowiadanie historii z opiekunem.
  • Sen (dobrej jakości) w tym drzemki, z regularnymi porami snu i pobudki: 10-13 godzin.

Na podstawie artykułu “To grow up healthy, children need to sit less and play more” opublikowanego 24 kwitnia 2019 na stronie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO): https://www.who.int/.

Menu